Огляд: Бог не мертвий 2/God’s Not Dead 2 (2016)

Читай також

  • Чому св. Максиміліан Кольбе хотів знімати фільми та телешоу
  • Увага: шукаємо акторів!
  • Обговорення: Останні джедаї (2017)
        • Огляд: Бог не мертвий 2/God’s Not Dead 2 (2016)

          Грейс Веслі – не бунтівник і не проповідник. Вона – свідома практикуюча християнка і вчителька історії у громадській школі. Одна з її учениць, яка бореться зі своїми життєвими клопотами та перебуває у духовних пошуках, задає на її уроці запитання про Ісуса.

          Грейс дає відверту відповідь і незабаром у неї починаються проблеми, вона опиняється на передовій боротьби за віру – щоб довести, що Бог не мертвий.

          Вступ

          Спершу Грейс опинилась у кабінеті директора, потім перед шкільною радою, і врешті – у приміщенні суду, адже “Спілка захисту громадських прав” використовує її “релігійні” відповіді для того щоб загнати клин між Церквою та державою ще глибше.

          Позитивні елементи

          Старшокласниця Брук Товлі є тою, хто задає ці невинні питання (спершу у приватній розмові, а згодом – під час уроку). Вона бореться за те щоб віднайти сенс у трагічній смерті рідного брата. І коли Грейс запитує її, як вона почувається, дівчина бачить, що її вчительці справді не байдуже (на відміну від її батьків, з поведінки яких не видно смутку за сином).

          Директор школи та шкільна рада погоджуються, що Грейс порушила закони дільниці, штату та держави, коли цитувала слова Ісуса під час уроку. Проте Грейс знає, що вона не зробила нічого поганого, тож вона покірно, але відважно відмовляється офіційно вибачитись. Призначений їй адвокат, юридичний новак-орел на ім’я Том Ендлер, спершу, не розуміючи її стосунки з Богом, намовляє її відступити заради кар’єри. Та врешті, натхнений духовними переконаннями Грейс, він починає наполегливо працювати для захисту перед суддею та присяжними.

          Цей звинувачувальний процес, в якому Том протистоїть відвертому атеїсту, адвокату Піту Кейну, представляє деякі важливі історичні моменти, що пояснюють деякі загальні поняття та неправильні уявлення щодо юридичного поділу Церкви та держави у Сполучених Штатах Америки. Основний конфлікт у залі суду розгортається навколо питання, чи цитування Ісуса є порушенням цього “поділу Церкви та держави”. Врешті, Грейс і Том домовляються про юридичну стратегію, в рамках якої вони намагаються довести, що оскільки Ісус є реальною історичною особою, цитування Його слів є прийнятним під час обговорення на уроці історії, подібно до цитування слів Ганді чи Мартіна Лютера Кінга.

          Тим часом Брук застосовує усе, чого вона навчилася на уроках про ненасильницький протест, щоб організувати пікети на підтримку своєї вчительки під школою та під будівлею суду.

          Варто також згадати, що шляхетність характеру Грейс є помітною за тим, як вона піклується про свого дідуся Волтера, з яким разом живе.

          Духовний зміст

          Брук заклопотана важливими питаннями про життя, смерть та віру, що змушують її сказати своїй вчительці: “Вас ніколи ніщо не засмучує. Як Вам це вдається?”

          Грейс відповідає одним словом: “Ісус.”

          І згодом, коли під час заняття Брук хоче взнати, як вчення Ганді та Мартіна Лютера Кінга про ненасильницький протест узгоджуються з вченням Ісуса, Грейс відповідає: “Автор Євангеліє від Матея записав такі слова Ісуса: “Ви чули, що було сказано: Люби ближнього свого й ненавидь ворога свого. А Я кажу вам: Любіть ворогів ваших і моліться за тих, що гонять вас; таким чином станете синами Отця вашого, що на небі” (Мт 5:43-45)”. Тоді вона цитує доктора Кінга: “Христос дає дух та мотивацію, а Ганді – методику та техніку протесту” (M. L. King, “Strength to love”, p 51).

          Грейс каже Томові: “Тільки те, що деякі факти записано у Біблії, не означає, що вони перестали бути фактами.” Продовжуючи цю лінію під час судового процесу, вони викликають у ролі свідків експертів (з реального життя), таких як Лі Стробел (Lee Strobel), автор книжки “Христос під слідством”, та Джеймс Ворнер Волес (James Warner Wallace), детектив, автор книжки “Християнство – нерозкрита справа”, дослідження достовірності свідчень про Ісусове життя, смерть та Воскресіння.

          Зі сторони обвинувачення, Піт оскаржує Грейс у бажанні “проповідувати, а не навчати,” він висловлює занепокоєння, що “коли ми дамо пані Веслі право робити це, а відповідно – також усім людям, порушувати закон відповідно до наших особистих вірувань, тоді суспільство занепаде. Я вірю в це”. Він каже Томові: “Томе, Ви знаєте, що таке ненависть? Я не говорю про якісь казочки, я маю на увазі справжню ненависть. Я ненавиджу те, що відстоюють люди, такі як Ваша клієнтка. Те, що вони роблять з нашим суспільством”. Він шипить: “Раз і назавжди ми доведемо, що Бог мертвий.”

          Усе це турбує Грейс, проте вона не зломлена. “А радше стоятиму з Богом і буду осуджена світом, аніж стоятиму зі світом і буду осуджена Богом”,  – каже вона. “Я не боятимуся вимовити ім’я Ісуса”. Коли вона зізнається своєму дідусеві, що останнім часом не відчуває присутності Спасителя, він пропонує їй крихту доморощеної мудрості: “Люба, з усіх людей саме ти повинна розуміти, що коли ти проходиш через справжні труднощі, Вчитель завжди поводиться тихо під час екзамену”. Він додає: “В ці часи усі, здається, забули, що найважливішим правом людини є право пізнати Ісуса”.

          Коли пастор Дейв опиняється на лавці присяжних, а потім змушений її покинути через проблеми зі здоров’ям,  – його африканський товариш, пастор Джуд, нагадує йому завжди довіряти Божій праці. Дейв є одним із групи пасторів, занепокоєних проханням місцевого уряду надати тексти їхніх проповідей. Він каже іншому пастору: “Якщо ми мовчки стоятимемо і нічого не робитимемо, тиск який ми відчуваємо, сьогодні-завтра стане переслідуваннями… Визнаємо ми це чи ні,  – ми на війні, на війні, про яку йдеться у Посланні до Ефесян 6:12: не проти тіла й крови, а проти правителів цього світу, проти духів злоби в піднебесних просторах”. Пастор Дейв врешті ризикує бути ув’язненим, намагаючись захистити право проповідника вільно промовляти з кафедри.

          Також з’являються інші персонажі попереднього фільму “Бог не мертвий” (2014): Мартін, студент з Китаю, продовжує розширювати свою віру, навіть коли батько зрікається його. Також Емі, якій перед тим, як вона знайшла Бога, діагнозували рак, тепер бореться з тим, як важко відчути Божу присутність.

          Це саме Мартін допомагає Брук на духовному шляху, коли їй було заборонено спілкуватися зі своєю вчителькою. Він допомагає їй молитися молитвою грішника. Вони, а також інші персонажі часто цитують Святе Письмо і піднімають духовні теми розмов. І, подібно до першої частини фільму, християнський гурт Newsboys з’являються на закінченні, співаючи свій хіт “God’s Not Dead”.

          Сексуальний зміст

          Є декілька глибоких вирізів у верхньому одязі.

          Насильство

          Батько Мартіна ляскає його по щоці під час запальної розмови про християнську віру юнака. Дехто непритомніє у приміщенні суду.

          Груба або блюзнірська мова

          Під час протистояння між двома учнями лунають принизливі “ідіот” та “невдаха”.

          Наркотики та алкоголь

          Згадка про те, що подібні речі заборонені у приміщенні суду.

          Інші негативні елементи

          Більшість нехриcтиян у цій історії (за винятком Тома) карикатурно зображені розлюченими атеїстами, недбайливими батьками, похмурими обвинувачами. Також, у певний момент, можна стверджувати, що Брук не повинна була б вдиратися у приміщення суду з вимогою бути почутою.

          Висновки

          Фільм “Бог не мертвий” закликає християн-американців боротися з тим фактом, що їхня свобода вияву власної віри є під загрозою. Та ж сама тема піднімається і у фільмі “Бог не мертвий – 2”.

          Незаперечним є те, що ці свободи є справді під ударом в нашій культурі – інколи меншою, інколи в більшою мірою. Це добре ілюструє список судових справ з реального життя, що прокручується після титрів на закінченні фільму. “Це сумно, але справи, де релігійні свободи звичайних людей обмежуються судами чи державними установами, є в наш час звичними”, – каже Майкл Скот, продюсер та фінансовий партнер Pure Flix, кінокомпанії що створила цей фільм. “Ми надіємося, що за допомогою цього фільму ми зможемо розпочати обговорення в цій країні про те, наскільки важливим для нашої нації є право вірити – і публічно висловлювати свою віру.”

          Грейс, персонаж Меліси Джон Гарт, і випробування, які вона зустрічає міцно стоячи у своїй вірі, – здаються навіть більш реальним, ніж протистояння між студентом та професором у першій частині. Справді, не так вже й важко побачити, як в наш час така щира віруюча може опинитися серед важких випробувань. І отже, це справді надихає, споглядати як вона бореться не схиляючись, плаче не падаючи, як стоїть за віру у свого Господа та Спасителя Ісуса Христа.

          Також відчувається певний другорядний карикатурний поділ на “нас” проти “них”, що міг би для когось стати перешкодою у відкритому обговоренні, згаданому Скотом. Все ж, ядро цієї історії, як ми писали вище: суд над Грейс відкриває певні історичні уроки, що освітлюють деякі з поширених в наш час думок та непорозумінь стосовно юридичного розділення Церкви та держави.

          Автори: Adam R. Holz, Steven Isaac
          Джерело: PluggedIn – God’s Not Dead 2 Movie Review
          Переклад з англійської: Максим Гонтар

          P.S. В інтернеті існує українська озвучка цієї стрічки від студії Омікрон, під назвою “Бог не помер 2” (2016)

          Читай також

        • Чому св. Максиміліан Кольбе хотів знімати фільми та телешоу
        • Увага: шукаємо акторів!
        • Обговорення: Останні джедаї (2017)
          • Оціни

            [ratemypost]